Ett modeord som blir allt mer populärt inom onlinemarknadsföring är marknadsföring direkt till fans. Även om inte alla branscher anammar konceptet verkar musikindustrin gå i spetsen för initiativet. Det är en effektiv affärsmodell som stärker musikerna och som du kommer att se har många fördelar även för slutanvändaren.

Så vad handlar direkt-till-fan-marknadsföring om? Hur är det en game changer? Specialister från uppdragsskrivarföretaget har forskat på detta område. Ta reda på nedan för vad denna nya trend är och hur du kan införliva den i din marknadsföringsmodell.

Vad är direkt-till-fan-marknadsföring?

Det är i grunden en form av marknadsföring som skär ut mellanhanden. Detta kan vara företaget som hanterar biljettförsäljning som Ticketmaster eller en social mediaportal som Facebook. Istället lämnas försäljningen till konstnären själv, vilket ger dem mycket mer kontroll över hur det hela går till.

Som ett exempel skapade Josh Freese, en studiotrummis, sin egen marknadsföringskampanj där han hade en digital nedladdning på 7 USD på sin egen webbplats och paket värda tusentals på professionell nivå. På den här webbplatsen var interaktionsnivån personlig, något som aldrig tidigare setts i musikbranschen i den utsträckningen.

Josh Freese i en truminspelning

Fördelarna

Den första fördelen är att det blir en högre känsla av anslutning mellan artisten och slutanvändaren. Du behöver inte längre interagera med en marknadsföringsbyrå eller någon form av mellanhand för att köpa biljetter eller se det reklammeddelande som erbjuds. Att ha en djupare känsla av anknytning gör att publiken kan uppskattas och fler biljetter kan säljas som ett resultat av att de annonseras av artisten själva.

På konsumenten kommer priserna sannolikt att vara lägre, eftersom det inte finns någon mellanhand som tar ett snitt. När ett biljettförsäljningsföretag sköter ett evenemang för att göra det värt mödan måste de ta ett rejält snitt, och den som betalar för den extra avgiften är slutanvändaren. Om priserna är lägre är det troligt att ett större antal personer har råd med evenemanget.

Konstnären måste ha en direkt känsla för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Följaktligen kommer de att få en djupare känsla av koppling till publiken och de kommer att kunna ändra sina produkter för att matcha vad konsumenten vill ha. Med mellanmän inblandade kan publikens behov gå förlorade.

Lojala fans kommer att vara nöjda

Det genomsnittliga eller tillfälliga fansen kanske inte bryr sig om vem som gör marknadsföringen, allt de bryr sig om är att ladda ner det spåret och lyssna på det på vägen till jobbet. De superfans som är lojala och bryr sig om de små detaljerna kan dock vänta på exklusiva giveaways, kampanjer och tidskänsliga evenemang. Att tillgodose behoven hos dessa superfans är något som direkt-till-fan-marknadsföring kan göra mycket bra.

Det är viktigt att behålla dessa superfans, eftersom det här är de individer som vanligtvis skriker högst upp i samhället om hur bra eller dålig den senaste utgåvan är.

Exempel på hur det går till

• E-postmarknadsföring: till en början kan du använda sociala medieplattformar som Facebook och Twitter för att bygga fans, men sedan måste du använda kraften i e-postmarknadsföring för att sälja dig själv till fansen direkt. När det görs på rätt sätt kan e-postmarknadsföring vara ett billigt sätt att effektivt sälja dig själv till en kund många gånger under årens lopp. Genom att samla in e-post kan du bygga en databas, en som blir mer värdefull när den växer i storlek. Till en början kan listan bara vara några hundra, och det kommer att bli svårt att sälja ut ett evenemang. Men när artistens popularitet ökar finns det ingen anledning till varför listan inte kan bli tusentals om inte hundratusentals stor. Att sälja ut ett evenemang vid den tidpunkten kommer att vara en fråga om att helt enkelt skicka ut ett enda e-postmeddelande.
  • Sälj CD-skivor på evenemang: under ett liveevenemang kan musikern sälja sin egen CD, en större del av vinsten går till artisten och fansen går inte hem efter evenemanget tomhänt.
  • Sociala incitament för att delta: Grateful Dead hade en strategi där de föreslog för fansen att de skulle spela in liveframträdandet, och de hade ett premiumpaket vid evenemanget. Detta innebär att du mot en extra kostnad får en signerad CD och även ett backstagepass. Det finns många olika sätt att göra fansen glada och tjäna lite extra pengar genom att vara kreativ med direkt-till-fan-marknadsföring.
The Grateful Dead visar ett framgångsrikt exempel på direkt-till-fan-marknadsföring

Negativt med direkt-till-fan-marknadsföring

Processen att komma med egna marknadsföringsbudskap och idéer tar tid, vilket kan vara svårt att få tag på om artisten är upptagen. Dessutom kan de resurser och ansträngningar som krävs för att implementera några av dessa marknadsföringsstrategier visa sig vara för mycket för artister som inte har mycket av en infrastruktur runt sig.

Marknadsföringsföretag får betalt för att de gör benarbetet åt artisten, och det är lätt att bara lämna över pengarna och inte behöva oroa sig för den sidan av verksamheten. Men om du ger efter, hur kan du då vara säker på att rätt marknadsföringsbudskap används? Blir dina fans omhändertagna på rätt sätt? Utan att ha full kontroll kommer du aldrig riktigt veta.

Slutsats

Marknadsföring med direkt-till-fan-metoden är en spelförändring som musikindustrin börjar omfamna och andra industrier kommer säkerligen att följa efter att fler framgångsfallstudier dyker upp. Visst finns det någon form av riskfaktor inblandad. Vad händer om folk inte gillar marknadsföringen av artisten? Vad händer om evenemangen inte kommer att bli slutsålda? Men du måste våga för att göra det stort, och de flesta artister kom inte dit de är genom att ta den traditionella vägen i livet.

Med marknadsföringsmetoden direkt till fan behöver du inte göra allt legwork heller. Du kan anlita tjänster för att skriva uppdrag eller skapa webbsidor för att få vissa uppgifter gjorda. Poängen är att marknadsföringsbudskapet och mekaniken för hur musik säljs dikteras av artisten.

Vi har slutfört handledningen på Direkt-till-fan-marknadsföring blir allt mer populär i musikbranschen. Vi har listat alla olika metoder för att hjälpa dig att lösa problemet snabbare. Låt oss veta i kommentarerna metoden som hjälpte dig att lyckas. Låta hangodesk.com vet vad du tycker i kommentarsfältet nedan.